رسالت و راهبرد مجتمع فرهنگی آموزشی رشد

مقدمه :

بنیاد رشد که مؤسسه ­ای است غیرانتفاعی، عام ­المنفعه و غیرسیاسی، در آذرماه 1365 با بینش­های سه گانه زیر تأسیس شد:

  1. انسان احسن مخلوقات عالم است و بین نژادها، اقوام و طوایف مختلف تفاوتی وجود ندارد و کسی را بر کسی جز به تقوا، برتری نیست.
  2. اسلام و دیگر ادیان الهی برای خوشبختی و همزیستی مسالمت ­آمیز انسان موضوعیت یافته است، پس مسلمان بودن مسئولیت ­آور است نه محملی برای برتری جویی.
  3. ایران، مأمن و وطن ما، سرزمینی برای باهم زیستن و استفاده مشترک از مواهب آن است. آبادانی، سرافرازی و سربلندی آن سعادت عمومی به همراه دارد و با سربلندی و خوشبختی سایر سرزمین­ ها و اقلیم ­ها مغایرتی ندارد.

و بر این اساس، شعار بنیاد رشد " انسان، اسلام، ایران" ، و اهداف آن

 

“خدمت به خلق،

خدمت به اسلام و

خدمت به میهن" انتخاب شد.

از این روی و باور آنکه نزدیک­ ترین راه تقرب به رب قادر لایزال، خدمت به خلق اوست و ایمان آن که کاراترین راه خدمت به خلق و اعتلای اسلام ناب و تضمین آزادی و استقلال میهن­مان ایران عزیز و تداوم پیشرفت و سرافرازی آن، به پرورش نسل­ های توانا، خودباور، موفق، مسئول، مومن و متعهد و میهن ­دوست منوط است، بنیاد را بر آن داشت تا ضمن ارائه خدمات متعدد بشر دوستانه دیگر، مجتمع فرهنگی آموزشی رشد را تاسیس کند.

رسالت مجتمع :

بر اساس آرمان و بینش­های راهبردی بنیاد رشد، رسالت مجتمع تربیت نسلی سالم، خود باور، اندیشمند و مؤمن در محیطی متوازن و متعادل، با استفاده از روش­ ها و امکانات روزآمد و نوین است که موجب رشد و تعالی فکر، شکوفائی استعدادها و سلامت جسم و روان شده، آنها را مهیای بهره ­مندی از مواهب الهی، خدمت به همنوعان، اسلام و ایران کند.
بدین لحاظ شعار آرمانی مجتمع فرهنگی آموزشی رشد

 

“رشد،

توازن ،

تعالی" است.

که برای نیل به آن رشدهای “همه جانبه" زیر به عنوان راهبرد اصلی تعریف شده است :

– رشد دینی : ایجاد زمینه ­های لازم برای خودشناسی، خداشناسی و تربیت انسانی موحد و باورمند و متعهد نسبت به مسوولیت­ ها و وظایف خود در برابر خدا، خود، طبیعت و دیگران با تقویت تمایلات روحانی و معنوی و احیای ارزش­های دینی (اصول و فروع دین و مکارم اخلاقی) و نیز عمل به آنها و ملحوظ داشتن آنکه مسلمانی مسوولیت آور است نه برتری ­آور.

– رشد عاطفی و اخلاقی : ایجاد زمینه­ های لازم برای التزام به ارزش­های اخلاقی و تقویت مکارم نظیر نیک­خواهی و سخاوت، عدالت­خواهی و صلح­ طلبی، صداقت و شجاعت و … تقویت حالات خوشایند روحی (مهربانی و صمیمیت، محبت و دوستی و برادری و برابری و …) کنترل حالات ناخوشایند (خشم، دروغ­گویی، کینه­ توزی، حسادت، دشمنی، خود برتر بینی و …)

– رشد علمی، پژوهشی و فن آورانه : افزایش توانمندی علمی با استفاده از تجهیزات، فناوری و روش­ های نوین آموزشی به منظور تقویت روحیه تحقیق، تعقل، تفکر خلاق، تعمق، نقد و ابتکار، یادگیری الکترونیکی و زبان ­بین­ المللی و استفاده از ابزارهای علمی و کار بست آنها در زندگی.

– رشد اقتصادی و حرفه­ ای : ایجاد و تقویت ویژگی­ هایی همچون مشارکت­ جویی و سخت­ کوشی ، ساده زیستی و کمک به هم­نوع، ابتکار و کارآفرینی و کسب شایستگی­ های عام حرفه ­ای و مهارتی و هنری زمینه ­ساز مولد.

– رشد میهن­ دوستی : پرورش عواطف و تقویت هویت فردی و اجتماعی با افزایش آگاهی و اطلاعات ملّی، میهنی و زیست محیطی با ملحوظ داشتن اینکه تمامی ملل و اقوام دیگر به حکم انسان بودن محترم­اند و شایسته خوشبختی و سعادت.

– رشد اجتماعی و سیاسی : ایجاد زمینه برای درک مفاهیم اجتماعی و سیاسی، برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، از طریق آشنایی با قوانین و حقوق ایران و سایر کشورهای جهان، روابط بین­الملل و ارتقاء بینش سیاسی، آشنایی با حقوق شهروندی و احترام به حقوق دیگران و قانون، مسوولیت­ پذیری، نظم پذیری و استفاده مناسب از ابزارهای ارتباط اجتماعی.

– رشد زیستی و جسمانی : ایجاد زمینه­ ی لازم برای درک مفاهیم بهداشت فردی و عمومی وسایل زیست بوم طبیعی و شهری (استعدادسنجی و هدایت و آموزش در رشته­ های ورزشی) و کسب مهارت های لازم برای رعایت بهداشت فردی و حفظ سلامت جسمانی در قالب تغذیه و تحرک مناسب.

– رشد هنری و زیبا شناختی : پرورش و هدایت ذوق و استعدادهای هنری در ابعاد مختلف (سینما، تئاتر، نقاشی و خوشنویسی و …) و درک زیبا شناسانه آفرینش الهی و مصنوعات هنرمندانه بشری و بهره­ گیری از قدرت تخیل برای خلق آثار فرهنگی و هنری و حفظ میراث فرهنگی و تمدنی در سطح ملی و جهانی.

حوزه آموزش و پرورش :

فلسفه وجودی :

حوزه آموزش و پرورش مرکز مدیریت و راهبری مجتمع فرهنگی آموزشی رشد است که فلسفه وجودی آن تحقق اهداف مجتمع می ­باشد و این وظیفه خطیر را از طریق تدوین سیاست­ ها، برنامه­ ریزی و روش­ های اجرائی، ارزیابی و نظارت و مداخله مؤثر تا حصول اطمینان از تحقق رشدهای همه جانبه، جذب دانش ­آموزان مناسب، جذب، آموزش و حفظ نیروی انسانی کارآمد، تدوین و اجرای برنامه­ های آموزشی و پرورشی به روز و فراهم آوردن محیط­ متعادل و متوازن از حیث کیفی و کمی، تعامل با مخاطبان اعم  از اولیاء، دانش ­آموزان و فارغ­ التحصیلان چه از حیث پاسخ­گو بودن به نیازها و انتظارات آنان و چه از حیث بهره ­مندی و استفاده از فرصت­ هایی که می­توانند خلق کنند، همچنین بهبود، توسعه و گسترش کیفی و کمی مجتمع و تأسیس واحدهای آموزشی جدید با استفاده از مشارکت معنوی و مادی اولیاء و یاوران رشد و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که علاقمند به مشارکت در این گونه خدمات فرهنگی و آموزشی می­ باشند.